Et jomfrueligt skoleår venter

Borgernes krydser bør afgøre fordeling af formandsposter
3. august 2017
Finansministeren deltager i Fjordløbet med Venstre
11. august 2017

Et jomfrueligt skoleår venter

Christina Kjærsgaard

Som underviser i Folkeskolen i Randers vil jeg give et øjebliksbillede af, hvad der forgår derude på skolerne i disse dage.

Første skoledag venter lige om hjørnet. Det er noget ganske særligt for både børn og deres lærere. Tasken er pakket, blyanterne er spidsede og madpakken er ikke endnu blevet et kedeligt tilbagevendende. Vi voksne er ved at have styr på årsplanerne, som i år skal skrives i platformen “Min Uddannelse”. En platform, som Randers Kommune har valgt. Min opfattelse er, at det virker. Forældremøderne er datofastsat og nogle af os ynder at afholde disse møder så tidligt på skoleåret som muligt, således at forældre og lærere kan forventningsafstemme fra aller første færd….I år vil jeg tale om robuste børn, børn der skal trænes i at være udholdende i deres læring, samt nødvendigheden af RO og fordybelse på de helt almindelige skoledage. For dem er der nu engang flest af. Jeg vil også præsentere de forløb, som vi kollegaer samarbejder om. Det er bl.a. fejring af 500 året for Reformationen, den traditionsrige skolekomedie, idrætsdage, fagdage med særligt tilrettelagt indhold, digital dannelse, teaterture og meget mere.

Vi undervisere forbereder os i disse dage. På min skole og arbejdsplads har der i de første arbejdsdage være en optimistisk og god stemning både hos lærere, pædagoger og ikke mindst ledelse. Det er et par år siden, at smil og optimisme har præget lærerværelset.

Lærerne har i dette skoleår mulighed for at forberede sig hjemme i 200 timer om året, en arbejdstidsaftale, der blev lavet i foråret mellem Randers Kommune og Randers Lærerforening. Det er den fleksibilitet, som mange lærere har savnet. Nu kan romaner, danske stile og samfundsfagsopgaver vurderes derhjemme. Vi har også I Randers Byråd sagt “ja tak” til kortere skoledage for børnene. En ikke uvæsentlig revision af Folkeskolereformens marathondage. Nu kan enkelte ugentlige lektioner i en vis udstrækning konverteres til kvalitet frem for kvantitet, hvor vi bl.a. er to lærere  i klasserne. Det er godt for børnene. 

Jeg er født optimist, og jeg tror fuldt og helt på, at dette skoleår for både børn, lærere og skoleledere bliver et velfortjent godt ét af slagsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *